facebook

Dbasz o maszyny? Poznaj zasady smarowania łożysk!

09/01/2018
0 komentarzy

Praca łożysk rolkowych stożkowych w piastach kół różnych pojazdów wywiera bardzo dużą siłę – zarówno o kierunkach promieniowych, jak i osiowych, która zwiększa dociskanie się rolek do bieżni.

Powoduje to skutki w postaci zwiększonego tarcia pomiędzy elementami. Co za tym idzie – zużycie elementów jak i opór ruchu pojazdu jest większy, a to powoduje większe zużycie paliwa. Fachowcy ze sklepu EBMiA.pl podpowiedzą nam w jaki sposób prawidłowo dbać i smarować łożyska.

Istnieją smary, które pomogą zmniejszyć tarcie w łożyskach piast. W nowoczesnych zespołach łożyskowych smary umieszczane są fabrycznie i mają wystarczyć na cały okres użytkowania. To znacznie ułatwia sprawę, ponieważ w tym czasie nie jest konieczna żadna obsługa serwisowa. Często jednak stosuje się tradycyjne rozwiązania w postaci pary oddzielnych łożysk stożkowych. Wtedy niezbędne jest ich smarowanie. Instrukcje producentów pojazdów określają jak często ma się to odbywać. Smarowanie jest również konieczne, gdy wymieniamy łożyska na nowe.

 

zdjecie-2.jpg

Cienka warstwa, którą są pokryte pojedyncze łożyska stożkowe nie zastąpi jednak smarowania. Ma ona jedynie przeciwdziałać powstawaniu korozji. Należy wtedy udać się do warsztatu i pokryć grubą warstwą smaru wszystkie rolki oraz bieżnie. Wymaga to dużej precyzji, dlatego jeśli się na tym nie znamy – lepiej zlecić to zadanie fachowcowi.

 

Jak smarować łożyska?

 

Na początku należy wprowadzić do piasty smar i rozprowadzić go palcem na bieżni zewnętrznej, która została już osadzona. Następnie w jednej ręce trzymając pierścień wewnętrzny z koszem i rolkami, a w drugiej odpowiednią ilość smaru – wprowadzamy go między rolki i przegrody kosza, a następnie obracamy go do czasu, kiedy znajdzie się w każdej szczelinie oraz pokryje całą szerokość bieżni wewnętrznej. Z drugim łożyskiem postępujemy identycznie. Tak przygotowane łożyska nadają się już do montażu.

 

zdjecie-3.jpg

 

Piasta i łożysko – naprawa i wymiana

 

Bardzo ważną sprawą, lecz niestety często również pomijaną jest wymiana łożyskowań kół, którą trzeba wykonywać cyklicznie. Wymieniać należy nie tylko łożyska tej samej piasty, ale również wszystkie inne łożyska w danej osi. Warto zaopatrzyć się na przykład w łożyska firmy FAG, które oferują podwójne komplety naprawcze. Łożyska, rolki, tuleje ślizgowe mogą Państwo kupić w EBMiA.pl pod adresem: https://www.ebmia.pl/mechanika-lozyska-rolki-tuleje-slizgowe-c-196_140.html

 

zdjecie-4.jpg

Często występujący problem związany jest z naprawą piast przednich kół napędzanych. Jest to zupełnie niezależne od tego, jakich łożyskowań naprawczych użyjemy. Problem polega na głośnej pracy piast po naprawie. Nie jest to jednak hałas spowodowany łożyskiem, ale luźnym połączeniem wielowypustów półosi napędowych. Z czego to wynika? Otóż nie są odpowiednio wyczyszczone przez kolejnym zamontowaniem oraz nie zostały pokryte pastą klejąco-wypełniającą. Należy ją zaaplikować pasmem obwodowym o szerokości ok. 4 mm na koniec wielowypustu półosi – od strony części gwintowej. Idealne połączenie otrzymamy wsuwając na koniec półoś do wielowypustu piasty.

 

zdjecie-y.jpg

Artykuł dostarczył sklep EBMiA.pl oferujący części do maszyn oraz wysokiej jakości filtroreduktory - https://www.ebmia.pl/uzdatnianie-sprezonego-powietrza-filtroreduktor-c-1452_1891_2036.html

zgłoś naruszenie

Komentarze (0)

Dodaj komentarz