facebook

Krótka historia samochodów marki Toyota

07/05/2019
0 komentarzy

Bawełna i samochody

Sakichi Toyoda, choć zafascynowany maszynami, zaczynał swoją karierę nie w branży samochodowej, która w jego czasach była w pierwszej fazie rozwoju, lecz w przemyśle tekstylnym. Był autorem pierwszego w Japonii automatycznego krosna, które opatentował w 1885 roku. Wynalazek ten pozwolił znacząco podnieść produkcję tkanin oraz zwiększyć ich jakość. Ponad trzydzieści lat później, w roku 1918 założył firmę Toyoda Spinning and Weaving. W 1931 roku, rok po śmierci Sakichiego jego syn – Kiichiro Toyoda – wykorzystując doświadczenie i umiejętności zdobyte na studiach na Uniwersytecie Tokijskim oraz w czasie podróży po Ameryce i Europie, buduje prototyp swojego pierwszego silnika spalinowego. Dwa lata później pierwszy silnik sygnowany marką Toyoda zostaje wyprodukowany przez utworzony w tym samym roku wewnątrz firmy dział samochodowy. Kolejny przełomowy krok to rok 1935, kiedy to firma wypuszcza swój pierwszy pojazd – Model A1 z silnikiem typu A. W tym samym roku zostają opracowane słynne „Maksymy Toyody”, które stosowane są do dziś w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Firma zmienia swoją nazwę na Toyota.

Fabryka samochodów

Budowa pierwszej fabryki Toyoty, nastawionej na produkcję samochodów rozpoczęła się we wrześniu 1937 roku – już rok później obiekt był gotowy do pracy. Wraz z jego otwarciem swoją działalność rozpoczęła firma Toyota Motor Company. W bardzo krótkim czasie przedsiębiorstwo rozrosło się o pięć kolejnych fabryk, w tym trzy lotnicze. W 1945 roku kapitał TMC wynosił 91,5 miliona jenów. Mimo, że prototypowe auta były pojazdami osobowymi, marka nastawiona była wyłącznie na produkcję pojazdów ciężarowych – rocznie wytwarzała ich ponad 3200. Spowodowane było to rozkazem Ministerstwa Handlu i Przemysłu, który w czasie wojny zakazywał produkcji aut osobowych. Po cofnięciu rozkazu w 1947 Toyota wypuściła swój pierwszy prawdziwy pojazd osobowy – Model SA. Nie cieszył się on jednak dużą popularnością, dodatkowo wysoka inflacja i długi spowodowały, że Toyota na przełomie lat 40-tych i 50-tych stanęła na krawędzi bankructwa.

Po kryzysie

Wzrost gospodarczy Japonii, zmiana w kierownictwie firmy oraz zmiana polityki działalności spowodowały, że w 1951 Toyota z impetem odbiła się od dna. W roku 1952 produkcja stała już na poziomie 14 tysięcy pojazdów rocznie. Okres od 1955 do 1964 to czas intensywnego rozwoju gospodarczego kraju, co służyło Toyocie, wciąż produkującej przede wszystkim samochody dla przemysłu. W międzyczasie Toyota wydała nowość w segmencie aut osobowych – popularny model Crown, który następnie został z powodzeniem zastąpiony przez Coronę. Oba pojazdy zdominowały japoński rynek. W tym samym czasie rozpoczął się eksport aut Toyoty do USA i Brazylii. W kolejnych latach z powodzeniem kontynuowano ekspansję na rynek amerykański i europejski. Swój sukces Toyota zawdzięcza kilku kultowym już modelom aut, w tym między innymi Corolli. Również w Polsce Toyota zdobyła sławę – na terenie kraju działa wiele autoryzowanych punktów sprzedaży, takich jak Toyota Centrum Wrocław.

Toyota dziś

Obecnie Toyota to nie tylko jedna z najpopularniejszych japońskich marek, ale również światowy potentat motoryzacyjny. Toyota Motor Company to drugi największy producent aut na świecie i szóste najbardziej dochodowe przedsiębiorstwo świata, zatrudniające ponad 360 tysięcy pracowników w wielu państwach. Ciekawostką jest również fakt, że to właśnie Toyota była pierwszym koncernem, który przekroczył granicę 10 milionów pojazdów produkowanych rocznie – rekord ten został osiągnięty w 2012 roku.

zgłoś naruszenie

Komentarze (0)

Dodaj komentarz