Przekładnie są to mechanizmy lub układy maszyn, które służą do przenoszenia ruchu z elementu czynnego (napędowego) na bierny (napędzany).
Jednocześnie zmieniając parametr ruchu- prędkości i siły lub jej momentu.
Przekładnie mogą zmieniać ruch na:
-obrotowy na obrotowy (co jest najczęściej spotykanym przypadkiem);
-obrotowy na liniowy bądź odwrotnie;
-liniowy na liniowy.
Zjawiska fizyczne jakie wykorzystują przekładnie pozwalają dzielić je na:
-mechaniczne (zastosowane w niej połączenia mechaniczne pozwalają na transmisję mocy i zmianę parametrów ruchu. Te dzielą się jeszcze na przekładnie cięgnowe, cierne, zębate)
-hydrauliczne (jest to szczególny rodzaj przekładni, gdyż jej energia wyjściowa przekazywana jest na wyjście, z pośrednimi etapami przemiany energii hydraulicznej na mechaniczną a następnie mechanicznej na hydrauliczną)
-pneumatyczne
-elektryczne (składające się z prądnicy, silnika elektrycznego oraz układu regulacji. Jest ona najczęstszym typem używanym w lokomotywach spalinowych. W Polsce wykorzystuje je lokomotywa jeżdżąca w barwach spółki Lotos Kolej: Bombardier Trax De z roku 2010).
Przekładnia może być także:
-reduktorem (człon napędzany obraca się wolniej od członu napędzającego);
-multiplikatorem (człon napędzany obraca się szybciej niż człon napędzający);
-wariatorem (gdy położenie przekładni jest zmienne).
Przekładnia ślimakowa- przekładnia zębata, która ma osie prostopadłe leżące w dwóch różnych płaszczyznach. W tej przekładni pracują dwa elementy o odmiennej konstrukcji: ślimak (wirnik śrubowy z gwintem trapezowym) i ślimacznica (koło zębate z zębami śrubowymi, w przekroju wzdłużnym są one wklęsłe).
W przekładni ślimakowej moc przenoszona jest za pomocą tarcia. Największe znaczenia ma kierunek przepływu mocy. Elementem napędzającym jest ślimak. W warunkach bezpiecznych i pewnych przekładnia ślimakowa to mechanizm samohamowny. Ma to zarówno swoje wady jak i zalety. Samohamowność może okazać się przypadkowa, gdyż mogą wystąpić różne złe okoliczności jak np. słabe smarowanie czy też współczynnik tarcia może wzrosnąć ponad stan dopuszczalny i przekładnia może wejść w zakres samohamowności. Cecha ta może być pożądana i przekładnia ślimakowa działa w jednym kierunku jako przekładnia, a w drugim jako hamulec .