facebook

Kupuj od lokalnych producentów, czyli jak skrócić łańcuch dostaw żywności

24/10/2023
0 komentarzy

Łańcuch dostaw to pojęcie znane w branży logistycznej. Mianem tym określa się proces obejmujący realizację zamówienia i dostarczenie wytworzonego produktu lub usługi do odbiorcy. Najprostszym schematem łańcucha dostaw jest: planowane – zaopatrzenie i produkcja – dostawa.

Im ten proces krótszy, tym żywność jest świeższa, zdrowsza i zawiera mniej substancji konserwujących. O tym, że jest to już nie wybór, a konieczność, sygnalizują eksperci w artykule:https://agronomist.pl/artykuly/skracanie-lancucha-dostaw-w-branzy-rolno-spozywczej. Przeczytaj i sprawdź, co można zrobić, by skrócić łańcuch dostaw produktów rolno-spożywczych.

Świadoma konsumpcja sposobem na skrócenie łańcucha dostaw

W przypadku żywności można powiedzieć, że łańcuch dostaw to suma wszystkich odcinków drogi, jaką produkty pokonują od rolnika do konsumenta. Ogniwami są zaś przetwórcy, magazyny logistyczne, hurtownicy i punkty sprzedaży detalicznej.

Okazuje się, że konsumenci, poprzez swoje wybory, mogą mieć wpływ na skracanie łańcucha dostaw artykułów rolno-spożywczych. Oto kilka podpowiedzi.

  1. Wybieraj produkty spożywcze wytwarzane lokalnie. Pomoże to zmniejszyć konieczność długotrwałego transportu żywności z odległych miejsc.
  2. Kupuj owoce, warzywa i inne produkty tylko wtedy, gdy są one dostępne lokalnie i w danym sezonie. To może ograniczyć konieczność importowania produktów spoza sezonu.
  3. Nie marnuj żywności. Planuj zakupy, przechowuj produkty w odpowiednich warunkach i wykorzystuj resztki, na przykład jako kompost. Może to pomóc w ograniczeniu dystrybucji nadmiernych ilości produktów spożywczych.
  4. Wybieraj produkty o znikomym negatywnym wpływie na środowisko. Sprawdzaj coraz częściej podawane wartości śladu węglowego czy kraj pochodzenia.

Co mogą zrobić rolnicy, aby skrócić łańcuch dostaw żywności?

Rolnicy również mogą odegrać istotną rolę w skracaniu łańcucha dostaw żywności. Jako przykłady można podać:

  • dostarczanie produktów bezpośrednio do lokalnych rynków, restauracji, sklepów spożywczych i konsumentów (np. na targach),
  • promowanie lokalnych marek,
  • działania edukacyjne, zwiększające świadomość konsumentów.

Po więcej informacji na tematy związane z rolnictwem warto odwiedzić portal rolniczy Agronomist.

zgłoś naruszenie

Komentarze (0)

Dodaj komentarz