facebook

Opony i koła do skuterów – na co zwrócić uwagę przy kupowaniu i użytkowaniu?

13/08/2019
0 komentarzy

Jeżeli decydujesz się na zakup skutera, z pewnością wiesz, że parametry samego maszyny to nie wszystko. Warto zainteresować się także jego kołami, a także oponami do skutera. Od tego, jak zostaną dobrane, zależy bowiem nie tylko komfort jazdy, lecz również – a może raczej przede wszystkim – bezpieczeństwo. Na co warto zwrócić uwagę?

Koła do skutera i ich rozmiar

To pierwszy parametr, na który przyjdzie spojrzeć w trakcie wyboru. Wielu użytkowników skuterów stosunkowo często wybiera koła niewielkich rozmiarów, mające jedynie 10 lub 12 cali średnicy. Tak małe koła co prawda znacznie ułatwiają sięgnięcie nogami do podłoża w trakcie siadania na skuterze oraz po jego zatrzymaniu, ale niestety – posiadają także i swoje wady. W praktyce jeżeli zdarzy Ci się jechać na niezbyt zadbanej drodze, odczujesz to niemal natychmiast. Co gorsza, mowa tu nie tylko o dziurach (o które przecież nietrudno, biorąc pod uwagę, jak wiele jest w kraju niezadbanych jezdni). W praktyce odczuwalne są także drobniejsze nierówności, a to już znacznie obniża wygodę jazdy.

Czy więc warto sięgać po bardzo duże koła, liczące sobie nawet 16 lub więcej cali średnicy? Niestety, to rozwiązanie też nie jest najlepsze, choć owszem, czasem spotykane. Duże koła mogą w niektórych przypadkach się sprawdzić, chociażby w przypadku nawierzchni nieutwardzonych (co zdarza się na obrzeżach miast, czy w terenach wiejskich), ale jednocześnie sprawiają, ze trudniej sięgnąć nogami do gruntu w trakcie postoju.

W przypadku jazdy po mieście najlepiej sprawdzi się więc wariant „średni”, czyli koła do skuterów o średnicy 14 cali lub podobnej.

Opony do skutera – wybierz z głową

Jeżeli mowa o oponach do skutera, to podstawowe kwestie wyglądają podobne, jak w przypadku każdego innego pojazdu – i niestety równie często są one zaniedbywane przez posiadaczy tychże maszyn. Wszyscy wiemy, jak wiele osób zwleka z wymianą opon letnich i zimowych, gdy dany sezon dobiega końca. Tymczasem jeżeli pogoda tego wymaga, należy zwracać uwagę na tę sprawę – w końcu chodzi o bezpieczeństwo (choć ewentualna zmienność pogodowa może tu być dodatkowym czynnikiem utrudniającym wybranie momentu zmiany).

Drugą zaniedbywaną kwestią jest to, jak bardzo potrafią kusić cenami opony używane. Niestety – oszczędność finansowa może znacząco odbić się na bezpieczeństwie. Wszelkie możliwe łaty, czy inne ślady po wcześniejszych naprawach, powinny z miejsca dyskwalifikować oponę – podobnie jak zużycie bieżnika większe, aniżeli 1,5 milimetra (przy założeniu, ze zupełnie nowe opony do skutera powinny posiadać bieżnik nie mniejszy niż 7 milimetrów).

Zwróć przy tym uwagę na to, ze tak naprawdę nawet takie zużycie bieżnika w oponach do skutera, które mieści się w przytoczonym powyżej marginesie błędu, przyspieszy moment, w którym konieczne będzie nabycie kolejnych opon. Niekoniecznie w momencie dogodnym dla Ciebie, a przy okazji, w przeliczeniu na koszta ponoszone przez kolejne lata użytkowania skutera sprawiając, ze wcześniejszy „oszczędności” okazują się bardzo pozornymi. A jeżeli i to Cię nie przekonuje, zwróć uwagę także i na to to, ze przy zakupie opon używanych tak naprawdę nie wiesz, w jakich warunkach były wcześniej użytkowane – a przecież zależy Ci na tym, aby uniknąć ewentualnych nieprzyjemnych niespodzianek na drodze.

A skoro już o oponach mowa – co jakiś czas sprawdzaj ich ciśnienie i w razie potrzeby zadbaj o jego wyrównanie. To nie tylko kwestia wygody. Opony z dobrym poziomem ciśnienia ułatwiają prowadzenie skutera (a więc mają przełożenie na kwestie bezpieczeństwa), a przy okazji wydłużają żywotność – po prostu zużyją się później.

zgłoś naruszenie

Komentarze (0)

Dodaj komentarz