Informacja to ważna rzecz, także w rolnictwie. Potrzebne są informacje o pogodzie, notowaniach giełdowych, cenach skupu, nowinkach technicznych, ale także o zmianach w przepisach, o nowych dotacjach, rejestry dopuszczonych do obrotu odmian roślin, zakazy dotyczące nawozów, raporty o sytuacji na rynkach rolnych czy informacje o sytuacji politycznej w kraju. To zaledwie wycinek potrzeb, a gdzie rolnik powinien szukać aktualnych informacji?
- Telewizja i prasa. Jest cała masa czasopism branżowych, np. dla hodowców trzody chlewnej czy sadowników. Są też programy rolnicze w telewizji, np. „Agro Biznes” czy „Magazyn Rolniczy”. Dodatkowo w wielu regionach można znaleźć prasę lokalną, gdzie rolnik może znaleźć informacje ze swojej okolicy, np. ceny skupu.
- Internet. Istnieje cała masa portali rolniczych, gdzie można znaleźć wiele ciekawych artykułów, porad, ale także bieżących informacji. Najpopularniejsze to m. in.: farmer.pl, agronews.pl, rolnictwo.com.pl, ppr.pl itd.
- Instytucje rządowe. Niektórych informacji najlepiej szukać na autorytatywnych stronach internetowych. Na stronie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi znajdziemy informacje o zmianach w prawie, oficjalne komunikaty, ostrzeżenia o zagrożeniach, opisy strategii w rolnictwie itd. Natomiast informacji szczegółowych dotyczących dotacji i innych form pomocy dla rolników należy szukać na stronach agencji resortu rolnictwa, tj. Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ( www.arimr.gov.pl) oraz Agencji Rynku Rolnego (www.arr.gov.pl).
- Izby, związki i stowarzyszenia. Branża rolnicza to dość rozbudowana struktura podmiotów mających na celu udzielanie porad, pomocy i promowanie rolnictwa. Tam też można szukać informacji poprzez Internet, telefonicznie lub osobiście. To Izby Rolnicze, Ośrodki Doradztwa Rolniczego oraz liczne stowarzyszenia i związki branżowe, np. Polska Izba Mleka czy Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy Rzeczpospolitej Polskiej.
- Statystyki rolno-spożywcze, jak wszelkie notowania rynkowe, kształtowanie się cen skupu surowców rolnych w danych województwach, zmiany tych cen na przestrzeni miesięcy i lat i inne zestawienia znajdziemy na stronach giełd rolno-spożywczych, na stronie GUS-u oraz na www.fapa.pl.
To oczywiście zaledwie część możliwości i najbardziej popularne formy. A informacja rolnicza to także lokalne grupy działania i ich strony, podmioty samorządu lokalnego, duże firmy rolnicze, które na swoich stronach zamieszczają wiele przydatnych informacji i wiele innych. Pozostaje także tradycyjna forma komunikacji międzyludzkiej, bo to najszybsze medium.